Sarud – a vitorlás falu

Minden egy vitorlás tanfolyammal kezdődött, a Balatonon.

Hiszen vitorlázni – az az általános tévhit – csak a Balatonon lehet. Befejezve a tanfolyamot, furcsa hiányt fedeztem fel magamban. Jó hogy van vitorlás vizsgám, de én Sarudon élek, ahol van ugyan pár vitorlás, de vitorlás élet, vitorlás közösség – na, az nincs.

Ha kinéztünk a Tisza-tó legnagyobb nyíltvizű medencéjére, a Sarudi- medencére, semmi nem zavarta meg a látványt. Egy 27 négyzetkilométeres üres medence. Végtelen nyugalom, minden oldalról az érintetlen természet által határolt csillogó, akadómentes víztükör. Ám sehol egy vitorla, sehol egy ember.

Vagy kihaltság?

Mivel a Sarudhoz fűződő viszonyunkat talán első találkozásunk óta a kettősség jellemzi, ez az állapot is arra késztetett bennünket, hogy elgondolkodjunk; az érintetlen medence vajon előny vagy hátrány a falu számára?

MI lehet itt a dolgunk? Mi a falu és az itt élők érdeke? Meg kell-e őrizni ezt az érintetlenséget, vagy élettel kell megtölteni ezt a lehetőségeket rejtő öblöt? Találunk-e az idegenforgalmon kívül olyan lehetőséget, ami segíthet abban, hogy Sarud ne egy legyen a Tisza-tó környéki falvak sorában, hanem egyedi legyen, bemutatva csodálatos lehetőségeit, kihasználva felülmúlhatatlan adottságait.

A vitorlás vizsga sikere képzeletben máris hajóssá változtatott, s feljogosított arra, hogy eldöntsem ezt a kérdést.

Az élettel való megtöltés mellett döntöttünk, hiszen sokaknak tetszene, ha hajósonként 10 hektár saját „medence- darabja” lehetne, mi azonban közösségre, fejlődő falura és Sarud ismertségre vágytunk. Ehhez a Tisza már adta a vizet, Kisköre megtartotta azt nekünk, Sarud pedig megőrizte az álmainkhoz illő, hamisítatlan, nyugodt, vidéki hangulatát.…

Hajók? Hajósok?  Na, ezek még hiányoztak.

S mint rájöttünk, nem is nőnek minden sulyom alatt a Tisza-tavon. Mivel régóta szerveztünk már Budapesten táborokat arra gondoltunk, hogy a pesti gyerekek biztosan szívesen vitorláznának is. Jogos elképzelésnek tűnt, hogy ha a balatoni hajósiskolák egymást érik, akkor ezt a Tisza-tavon sem lesz nehéz meghonosítani. Hajrá! A cél megvan, már csak néhány (úgy tíz) hajó kellene, no és legalább egy oktató… (Valamikor a helyiek szerint Abádszalókon volt vitorlás iskola, de annak már a nyomait sem találjuk sehol).

Mivel hajókat senki nem adott el (mint elmondták „kell a motorosok engedélyéhez”), jött az újabb feladat- honnan lesznek hajóink?  Nem volt mit tenni, megfűztünk egy kecskeméti hajóépítőt, hogy segítsen nekünk azzal, hogy gyárt 10 kis Optimestet a gyerekek számára. Megtette.

Valahogy így indulunk. 

Megcsináltunk néhány tábort, megismerkedtünk a rég társaságra vágyó helyi vitorlásokkal, s kezdtük elhinni, hogy lehet Sarud vitorlás falu. Ahol találtunk egy „eladó” Kalóz hirdetést nyakunkba vettük az országot és hoztuk a kikötőbe. A végén lett 7 kalózunk és 2 nagyobb vitorlásunk. Elég bátrak voltunk hozzá, hogy egyszerű kis versenyeket kezdtünk szervezni – magunknak. Már 10-12 hajó együtt szelte a habokat. Alakultunk.

S jöttek hozzánk új barátok is, akik megszerették a kezdeményezést, annyira hogy Gajdán Józsi barátunk ingyen vállalta, hogy gyorstalpaló vitorlás képzéseket szervezünk – 2 nap alatt megtanítjuk az alapokat a jelentkezők számára. 3-4 ilyen képzés után már egy egész kis csapat kezdett összejönni az Élményfaluban. Vitorlások! A Tisza-tónál!

Az MKB eladásra kínálta a teljes hajóflottáját, többek között 12 Kalózt is. Jó állapotú kalózokat, köztük két versenyhajót.. (*a történet későbbi részében kiderül, ezek sok izgalmas tapasztalattal gazdagították hajós tapasztalatainkat). Azt mondták, hogy a kalózokra annyi érdeklődő van, hogy egyesével a kikiáltási ár többszöröséért fognak elmenni. Viszont, ha csomagban vennénk meg őket… pl. egy nagyobb hajóval….

Az ajánlott hajó az MKB büszkesége volt, a legnagyobb magyar vitorlázó személyiség – Holovits Gyuri bácsi – 15-szörös, MAGYAR BAJNOK hajója, a KRAJCÁR, a legendás 70-es cirkáló. Gyönyörű, egy igazi jelenség a vízen. A kecsesség a gyorsaság és a hagyományok szimbóluma számunkra. Azonban 1,9-es merülésével csak ÁLLÓHAJÓ lehetne maximum a felénk 1-1,7 mélységű Tisza-tavon. Napokig számolgattunk, elemezgettünk. A számok alapján nem jó döntést hoztunk, de mégis boldogan adtuk be az ajánlatot 12 kalózra, egy jégvitorlásra, egy csillaghajóra és a Krajcárra.

Nyertünk.

Senki nem hitte el, hogy Tisza-taviak vették meg a Krajcárt, és csak azért, hogy a kalózok Sarudra kerüljenek. Ezzel valóban olyan hajópark állt rendelkezésünkre, ami egyedi már a komoly klubok számára is. S innen kell egy kis kitérőt venni a történetben.

*A 12 kalóz között volt 2 szinte új FÜKE versenykalóz, aminek mindenét ellopták a hajógyári kikötőből. S miután csak annyit kérdeztem meg a kikötő vezetőjétől, hogy miért nem tettek feljelentést, azonnali hatállyal kirúgtak a kikötőből. 1 hetünk volt, hogy kipakoljuk a hangárba már téliesített Krajcárt és az összes kishajót. Én már be sem mehettem a kikötőbe, tiltólistára kerültem. Hasonló sorsa jutott a Skipper magazin stábja is, akik meg szerették volna örökíteni, hogy egy balatoni hajópark, hogyan járulhat hozzá a vitorlázás beindításához a Tisza-tavon. Király Zsolt, a Raffica kormányosa nélkül nem tudom, hol lennének ma a hajóink.

Szerencsére Zsolt épségben lehozta az összes hajót Sarudra, amelyeket 2017 nyarán már egy lelkes csapat állított össze. A flotta a Tisza-tavon már sok embernek szerzett örömöt, nagyon sok vitorlázni tudó szeptembertől ingyen vitorlázhatott velük.

Hatalmas elismerés volt számunkra, hogy Magyar Vitorlás Szövetségtől egyesületünk kapott egy oktató motorost, amivel biztonságban taníthatunk kicsiket és nagyokat.

A Tisza-tavon komoly munkába fogunk. Az MVSZ által minősített vitorlás iskolát indítunk. Reményeink szerint sikerül megvalósítani, hogy a mindennapos testnevelés program keretében hamarosan vitorlázást tanuljanak a gyerekek, akinek ma még több, mint 75%-a nem tud úszni- a Tisza-tó partján. Ez is lesz az új küldetésünk- úszni tanítani a gyerekeket, hogy a káros szenvedélyek helyett, a VÍZISPORTOK irányába tereljük őket.

Egyszer talán lesz olyan bázisunk is, ami méltó elismerése lehet annak az emberfeletti munkának, amit néhány megszállott a vitorlázás meghonosítása érdekében végez Sarudon. Nem csillogó luxus kikötőt szeretnénk. Egy olyan szerény , de kellemes hangulatú találkozóhelyet, ahol az embereket nem a magamutogatás, hanem a sport, a közös élmények kötik össze. Mint a Balatonon egykor.

Bízunk benne, hogy hamarosan egy új vízibázis épülhet Sarudon, ahol kiemelt figyelmet kapnak a vitrolások. S ha már lesz vitorlázás a Tisza-tavon, akkor a Krajcár sem maradhat ki ennek a küldetésnek a támogatásából. Új szerepet szánunk ennek a csodálatos hajónak. Új „ruhát” és küldetést szánunk neki. Az Élményfalu és a Tisza-tó borítja be a testét és új vitorlái is ennek megfelelő arculatot kaptak.

A KRAJCÁR lesz a Tisza-tó és az Élményfalu zászlóshajója – a Balatonon!

Bár 2018-ban elvesztettük szeretettel épített vízibázisunkat, 2019-ben már új – bár még átmeneti helyen – fogadja az Élményfalu vitorlás programja – a Tisza-tó Sail a szelek szárnyán hajózni vágyókat. Igyekszünk már látványában is mutatós hajóparkkal várni a hozzánk érkezőket. Sarudon 11 OP, 10 Sikló, 19 Kalóz, 1 T15 Jolle és egy STAR Csillaghajó várja a leendő kormányosait.

Bízunk abban, hogy Partnereink önzetlen támogatásának, a hajósok növekvő számának és egy megálmodott új kikötőnek a segítségével létre tudjuk hozni a Tisza-tó egyedi hangulatú új vitorlás központját, ahová hajók – s velük új barátok is érkeznek hozzánk Sarudra.. Akikkel felvirágoztatjuk – magunknak – ezt a csodás kis települést, ami összenőtt a Tisza-tóval, s ahol már szerencsére szinte sorban kell állni az eladó házakért.

Nagy kincsünk a Tisza-tó, s fontos küldetésnek tekintjük a megkezdett út folytatását.

Egy élő vízivilág, amit nem lekerített telkek, hanem virágzó töltéskorona vesz körül, ahol nem betonfalak közé van szorítva a természet, hanem lágyan ringatózó nádfalak határolják. A Sarudi – medencéből nem láthatók éjjel a parton álló házak fényei, mert nincsenek a partján házak, helyettük fűzfák és nyárfák vigyázzák a csendjét…

Sarud 144 km- re van Budapesttől.

Ma még egy felfedezetlen kincse az országnak.

A Tisza-tó az ország második legnagyobb tava, ami ÖTÖDE a Balatonnak, és ÖTSZÖRÖSE a Velencei- tónak….

Csupán a mi vízterületük, a Sarudi-medence nyílt vízfelülete NAGYOBB, mint a Velencei –tó teljes
hajózható területe… ugye te sem tudtad?

Látogass el egyszer hozzánk, ha a vitorlázás neked sem csak a hajó méretéről, a birtoklásról és a
kikötő helyéről szól. Ha nem egy réteghez tartozás lehetőségét keresed. Ha a hajó ára helyett, számodra a vitorlázás egyszerű és tiszta élménye és a veled együtt vitorlázók közössége a fontos…

Itt a legtöbb hajón nincsenek műszerek, nincsenek kisegítő berendezések. Ide senki nem hoz több tízmilliós hajókat. Itt csak kishajók és katamáronok használhatók. Sporteszközök, egyszerű élményforrások. Nálunk valóban megtanulhatsz vitorlázni, mert csak te vagy, a hajód, a víz, a szél, a végetlen zöld természet és mi, akik vigyázunk rád, és igyekszünk barátokra lelni bennetek, bízva abban, hogy meg lehet állni, meg szabad állni néha egy kis időre ebben a rohanó világban.

Hiszünk abban, hogy a vitorlázás nem úri sport. Mi ki szeretnénk nyitni a kapuinkat az új barátok, új hajóstársak előtt, akiknek lassan nincs helye a nagy kikötőben. Örömmel látunk itt benneteket. Hozzátok hozzánk hajóitokat. Valljuk, hogy a vitorlázás a legelegánsabb sportok egyike, de azt szeretnénk elérni, hogy ne a vagyoni helyzet, hanem a jellem, a vitorlázás, a hagyományok és egymás tisztelete legyen az összekötő kapocs a Tisza-tavon vitorlázók között.

Olyan helyet álmodtunk Sarudra, ahol jó érzés megöregedni, és idős korban is meg lehet élni a hajózás, a mozgás örömét, ahol a tapasztaltabb vitorlázók tanítják az újakat és rang lesz egyszer ebbe a közösségbe tartozni. Ahol emberek maradhatunk, rohanjon is bárhová a világ.

Bízunk abban, hogy hamarosan méltók és alkalmasak leszünk arra, hogy hazai és akár nemzetközi vitorlás versenyeknek is otthont adjunk, s büszkén tekintsenek ránk a KRAJCÁR csapatának tagjai még a Balatonról is…
„Közülünk származik.”

Jó szelet!
Ugorjatok be hozzánk!

A bejegyzés az Élményfalu blog számára készült.
A blog célja, hogy bemutassa a Tisza-tavat, és az Élményfalu által biztosított élményeken keresztül hozzájáruljon egy heves megyei falu, Sarud felemelkedéséhez.
Sarudot a gyerekeknek a jövőnek építjük.

Budapestről csupán 140 km- re azokat is szeretettel várjuk, akik még nem tudnak hajózni, hiszen egy hétvége alatt az amatőrök is meg tudják tanulni Sarudon a vitorlázás alapjait. Számukra intenzív vitorlás képzéseket szervezünk.

A vitorlázás élményét cégek és baráti társaságok számára is biztosítjuk a Tisza-tó partján, hiszen különleges csapatépítések lebonyolítását teszi lehetővé ez az egységes hajópark és az Élményfalu egyéb szolgáltatásai, s persze a hozzáértő képzett és gyakorlott vezetők.

A vendégeket igényes falus szálláshelyek és egyéb izgalmas kiegészítő programok is várják a Tisza-tó középpontjában, Sarudon.

Navigare necesse est …
Mert hajózni kell…
Jó szelet!
Szeretettel várjuk Önöket az Élményfaluban.

www.elmenyfalu.hu

Tetszett, amit olvastál? Írj hozzá kommentet!

Rólunk

Az Élményfalu csapata egy kicsi, de mindenre elszánt csapat. Hisszük, hogy értéket tudunk teremteni a magyar emberek, a magyar vidék számára. Szeretnénk egy vonzó turisztikai programcsomagot kínálni.